2,5 ΧΡΟΝΩΝ… ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ… ΠΟΤΕ ΑΝΗΣΥΧΩ ;
ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΒΟΗΘΗΣΩ… ΤΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΩ…
Είμαστε πλέον 2,5 χρονών, ανησυχώ όταν…
- κάνει συχνές πτώσεις, έχει δυσκολία στο τρέξιμο ή στο ανεβοκατέβασμα της σκάλας
- δεν μπορεί να φτιάξει πύργο από 4 κύβους
- δεν μπορεί να αντιγράψει μία κάθετη και μία οριζόντια γραμμή
- δεν μπορεί να εκτελέσει μία διπλή εντολή ΄΄πήγαινε στο δωμάτιο σου και φέρε μου τα παπούτσια σου για να πάμε βόλτα΄΄
- δεν κάνει πρόταση με 2-3 λέξεις ΄΄μαμά μαμ, μαμά κακά΄΄
Προσοχή μας ενδιαφέρει η λειτουργική χρήση του λόγου,
όχι
η επανάληψη λέξεων, ερωτήσεων, φράσεων από κόμικς, η επιμονή να αριθμεί, να λέει άλφα-βήτα ή μάρκες αυτοκινήτων
Όλα αυτά είναι μη επικοινωνιακός λόγος - έχει χαμηλή βλεμματική επαφή
- δεν συμμετέχει σε παιχνίδι
- -συμβολικό ΄΄το σπιρτόκουτο, το κάνω αυτοκινητάκι΄΄
- -μίμησης ρόλων ΄΄εξετάζω το μωρό μου όπως η παιδίατρος΄΄
- -προσποίησης ΄΄κάνω ψέματα ότι κλαίω, βήχω΄΄ ΄΄παίρνω το σκουπόξυλο και το κάνω άλογο΄΄
- απώλεια δεξιοτήτων που είχαν κατακτηθεί
,, Σημαντικό εδώ είναι, ο παιδίατρος να επανεκτιμήσει για τυχών αναπτυξιακές διαταραχές ,,
Πώς μπορώ να βοηθήσω…
Τι πρέπει να προσέξω στον τρίτο χρόνο ζωής του παιδιού μου … (δηλαδή από 2-3 χρόνων)
Κατά την διάρκεια του τρίτου χρόνου ζωής τα νήπια έχουν μεγαλύτερη αυτονομία, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και λιγότερο εξαρτώνται από τους γονείς.
Η ταυτόχρονη εξέλιξη του λόγου βοηθάει τα παιδιά να εκφράσουν την επιθυμία τους και με τον τρόπο αυτό να μειώσουν ή να αποφύγουν τις συγκρούσεις που δημιουργούνται από την ανάγκη τους για αυτονομία.
Επίσης μπορούν να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν διαπροσωπικές σχέσεις με άλλα συνομήλικα τους.
Άρα προσπαθώ …
- να δημιουργήσω ένα ασφαλές περιβάλλον γύρω του
- - να είμαι συνεχώς δίπλα μου
- - να προβλέπω πιθανούς κινδύνους και να οργανώνω τον χώρο του
- - να θέτω κανόνες και να τους τηρώ με σταθερότητα
- - να εξηγώ τον λόγο που πρότεινα τον κανόνα
- - να αποτελώ πρότυπο συμπεριφοράς για μίμηση
΄΄αυτό είναι πιο διδακτικό από χίλιες λέξεις΄΄
- να ενθαρρύνω τις πρωτοβουλίες του για αυτονομία, αλλά και να του δίνω ευκαιρίες να παίρνει αποφάσεις για πράγματα που τον αφορούν
΄΄τι ρούχα θέλεις να φορέσεις ΄΄, ΄΄τι παιχνίδια θέλεις να παίξουμε΄΄, ΄΄τι να φάμε για απογευματινό΄΄ - επαινώ κάθε τι που καταφέρνει μόνος του. Πρέπει να νιώσει ότι πιστεύουμε στις δυνάμεις του και ότι με λίγη προσπάθεια μπορεί να αγγίξει τους στόχους του
- του μιλάω συνεχώς…
΄΄ περιγράφω την μέρα μου στην δουλειά μου …τι έκανα … αν συνάντησα κάποιον φίλο μου … αν χάρηκα που τον είδα …αν είμαι κουρασμένη …΄΄
~~~~
για να εκφράσει ένα παιδί τα συναισθήματα του … πρέπει πρώτα να τα γνωρίσει
~~~~
πόσο σημαντική είναι η ώρα γύρω από το τραπέζι … πόσα πράγματα μπορώ να του πω για μένα …
- το ενθαρρύνω να παίξει με άλλα παιδιά παρόλο που ακόμα αρνείται να μοιραστεί τα παιχνίδια του. Όμως παίζει δίπλα τους, τα παρακολουθεί με ενδιαφέρον.
~~~~
Το παιδί είναι αρκετά εγωκεντρικό. Θεωρεί ότι είναι το κέντρο του κόσμου Νομίζει ότι όλοι γύρω του σκέφτονται σαν αυτό.
Αδυνατεί να μοιραστεί αντικείμενα, να περιμένει την σειρά του στο παιχνίδι - ενθαρρύνω
- το συμβολικό παιχνίδι ΄΄το κουτάκι που μεταμορφώνεται σε αυτοκίνητο΄΄
- το παιχνίδι προσποίησης ΄΄κάνω ψέματα πως κλαίω΄΄
- το παιχνίδι μίμησης ρόλων ΄΄την δασκάλα που κάνει μάθημα στη τάξη΄΄
~~~~
Πολλές φορές βέβαια δυσκολεύονται να βγουν ολοκληρωτικά από τον κόσμο της φαντασίας και αυτό τους δημιουργεί άγχος και φόβο.
΄΄ένα παραμύθι με δράκους και πριγκίπισσες μπορεί να το κάνει να βλέπει δράκους μέσα στο δωμάτιο και να φοβάται να μείνει μόνο του΄΄
- να διαχειρίζομαι τις εκρήξεις θυμού του, που είναι πολύ λιγότερες με την εξέλιξη του λόγου
- το εκπαιδεύω στην αγωγή τουαλέτας
Παιχνίδια για παιδιά από 2-3 χρόνων
- κύβοι, ενσφηνώσεις, παζλ, σχήματα
αναπτύσσουν δεξιότητες: οπτικοακουστική αντίληψη, οπτικοκινητικό συντονισμό΄΄βιδώνει, ξεβιδώνει΄΄
- χειροτεχνίες με πυλό, ζωγραφική σε πλαίσιο
αναπτύσσει φαντασία, λεπτή κινητικότητα - παιχνίδια μίμησης ρόλων ΄΄κουζινικά, κούκλες αυτοκινητάκια, μεταμφιέσεις΄΄
το βοηθάει να μπει στην θέση του άλλου να κατανοήσει ακολουθίες γεγονότων - βιβλία, παραμύθια, τραγουδάκια
προάγουν την γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη - ποδήλατο με 3 ρόδες, πατίνι, κούνιες, τσουλήθρες, μπάλα
προάγουν την κινητική δεξιότητα - δραστηριότητες εκτός σπιτιού με την οικογένεια
προάγουν κτίσιμο οικογενειακών δεσμών και διαμόρφωση αναμνήσεων
Σε αυτή την ηλικιακή ομάδα έχουμε τα εξής παιχνίδια
- το συμβολικό ΄΄κάνω την χτένα τηλέφωνο΄΄
- το μιμητικό΄΄εξετάζω το μωρό μου σαν τη παιδίατρο΄΄
- της προσποίησης ΄΄κάνω κλαίω όταν δεν μου δίνεις σημασία΄΄
- το σύνθετο παιχνίδι
- αποδίδω σε αντικείμενα άλλες ιδιότητες διαφορετικές από τις πραγματικές ΄΄παριστάνω το αεροπλανάκι … κάνοντας τα χέρια μου φτερά΄΄
- το παιχνίδι τώρα έχει μία υπόθεση που εξελίσσεται σε2-3πράξεις ΄΄πρώτα ταΐζω το μωρό μου, μετά του αλλάζω πάνα και τέλος το βάζω σε ύπνο΄΄
θυμηθείτε …
ενθαρρύνουμε κάθε πρωτοβουλία του παιδιού μας στο παιχνίδι όσο και αν μας φαίνεται ότι δεν έχει εμφανή τελικό σκοπό ή συγκεκριμένο για μας νόημα.
~~~~
Το αφήνουμε να περιπλανηθεί, να πειραματιστεί, να ορίσει το δικό του δρόμο και όχι να περιοριστεί από νωρίς στις επιταγές των μεγάλων.
~~~~
,, μα γιατί δεν παίζει με τα παιχνίδια του …τόσα έχει… και βγάζει τα τάπερ και τις κουτάλες από το ντουλάπι … ή τα παπούτσια από την παπουτσοθήκη ,,
~~~~
<<<< Το οξυγόνο του παιδιού είναι … να δρα έξω από πλαίσια, να σκεφτεί έξω από κουτιά >>>>