ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ … ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ;
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ … ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Είμαστε πια 4 χρόνων, ανησυχώ όταν…
- η ομιλία του παιδιού δεν είναι κατανοητή από ξένους …όχι από την μαμά και τον μπαμπά …
- δεν εκτελεί σύνθετες εντολές
΄΄πήγαινε στο δωμάτιο σου, άνοιξε το συρτάρι σου και φέρε μου τον κόκκινο στυλό΄΄ - δεν κατανοεί τις έννοιες του χρόνου, του τόπου και δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό
΄΄αύριο θα πάμε στο πάρκο ΄΄
΄΄σε μισή ώρα φεύγουμε΄΄
΄΄στον πάνω όροφο είναι τα παπούτσια μου΄΄ - δεν μπορεί να περιγράψει μία εικόνα, να διηγηθεί μία ιστορία που άκουσε
- δεν μπορεί να κάνει παιχνίδι μίμησης, προσποίησης
΄΄ το αεροπλανάκι με τεντωμένα χέρια΄΄
΄΄ να πιάσει το πανάκι και να ξεσκονίσει το έπιπλο΄΄
Τι πρέπει να κάνω για να βοηθήσω το 4χρονο παιδάκι μου…………
λίγο πριν το νηπιαγωγείο
Το παιδάκι που έχει κλείσει τα 4 χρόνια ξεχειλίζει από ζωντάνια, έχει τρομερή ενεργητικότητα, τρέχει, πηδά, σκαρφαλώνει κυλιέται.
Χαίρεται την ζωή, λατρεύει με πάθος το παιχνίδι.
Μιλάει συνεχώς, ρωτάει ΄΄γιατί΄΄ ΄΄θυμάσαι τότε που …΄΄
Εκφράζει τις επιθυμίες του, πολλές φορές με πείσμα, νεύρα, θυμό .
Δείχνει τα συναισθήματα του , χαρά, λύπη.
Κάνει φίλους, λατρεύει φίλους, θέλει βόλτες.
,, άρα εγώ πρέπει να είμαι εκεί, ακούραστος θεατής του ,,
- του μιλάω συνεχώς περιγράφω την ημέρα μου στην δουλεία, αν συνάντησα κάποια φίλη μου …αν χάρηκα που την είδα ...αν είμαι κουρασμένη …αν νευρίασα με το αφεντικό μου …
~~~~
για να εκφράσει ένα παιδί τα συναισθήματα του … πρέπει πρώτα να τα γνωρίσει ...
~~~~
πόσο σημαντική είναι η ώρα του φαγητού γύρω από ένα τραπέζι … πόσα πράγματα μπορώ να του πω για μένα …και μετά …
θα μου μιλήσει και αυτό - ακούω προσεκτικά την ιστορία που βγάζει από το μυαλό του, δεν το διακόπτω, το αφήνω να ολοκλήρωση την σκέψη του, δεν του προκαλώ βιασύνη
΄΄έλα πες μου γρήγορα γιατί θέλω να μαγειρέψω΄΄ - απαντάω σε όλες του τις ερωτήσεις ακόμα και αν είναι χιλιοειπωμένες
΄΄θυμάσαι τότε που έπεσα από την σκάλα΄΄
΄΄πες μου πως κλειδώθηκες στο μπάνιο΄΄~~~~
αν το αγνοήσω εγώ, τότε μετά από μήνες, χρόνια θα με αγνοήσει και αυτό
- του κάνω ανοικτές και όχι κλειστές ερωτήσεις που θέλουν απλά ένα ναι ή ένα όχι για απάντηση
΄΄θα φας κάτι;΄΄ λάθος ΄΄θα φας ένα αχλάδι ή ένα μήλο;΄΄ το σωστό
΄΄πως πέρασες σήμερα στο σχολείο;΄΄ λάθος ΄΄τι ζωγραφίσατε σήμερα;΄΄ τα σωστά
΄΄πιο τραγουδάκι σας είπε η δασκάλα;΄΄
΄΄με ποιόν κάθισες δίπλα, δίπλα στο θρανίο;΄΄
΄΄είπατε κάποιο αστείο στη τάξη;΄΄
΄΄μάλωσε η δασκάλα κάποιο παιδάκι;΄΄
΄΄ σε στενοχώρησε κάποιο παιδάκι;΄΄ - θέτω σαφή όρια-κανόνες … πάντα εξηγώ τους λόγους που τους έθεσα …
τους τηρώ αυστηρά …τους επαναλαμβάνω συχνά μέχρι να τους μάθει και να γίνουν αυτοματισμοί …δίνω το καλό μου παράδειγμα …
γίνομαι ακριβοδίκαιος … πρότυπο ψυχραιμίας …~~~~
γιατί πειθαρχεία σημαίνει διδασκαλία όχι τιμωρία
- επιβραβεύω τις πρωτοβουλίες του … ενθαρρύνω τις αυτενέργειες του,
΄΄ να μαζέψει τα παιχνίδια του΄΄ ,
΄΄ να βάλει γάλα στο ποτήρι, χαρτοπετσέτες στο τραπέζι ΄΄
΄΄συγχαρητήρια τα κατάφερες…΄΄,΄΄ μπράβο είμαι περήφανη για σένα…΄΄
΄΄ευχαριστώ που έκανες αυτό που σου ζήτησα με την πρώτη …΄΄~~~~
δεν τσιγκουνεύομαι τα μπράβο και τις φιλοφρονήσεις μου… ενώ παράλληλα προσπαθώ να μην το επιβραβεύω για τα αυτονόητα
αν επισημαίνουμε μόνο τα ελαττώματα του … δημιουργούμε ένα άτομο με χαμηλή αυτοεκτίμηση και μεγάλη αυτολύπηση
- παίζω μαζί του αλλά το αφήνω και μόνο του να κάνει … φανταστικό παιχνίδι, μεταμφιέσεις, να παίξει άσκοπα χωρίς εμφανή τελικό σκοπό για μένα
΄΄να βάλει και να βγάλει τα φορέματα από τις κούκλες΄΄~~~~
το οξυγόνο του παιδιού είναι να δρα έξω από πλαίσια … να σκέφτεται έξω από κουτιά …
- του μαθαίνω την αίσθηση του χρόνου ΄΄σε μισή ώρα φεύγουμε΄΄
- το προετοιμάζω για το σχολείο, του παίρνω το δικό του τραπεζάκι και την καρεκλίτσα, χρωματιστά μολύβια, πλαστελίνες, ψαλίδι, χάντρες να περάσει από κλωστή
~~~~
πρέπει να κάθεται τουλάχιστον 5' σε μία καρέκλα να ασχολείται με κάτι
- τροφοδοτώ την δημιουργικότητα του … και την φαντασία του … με το να του διαβάζω παραμύθια…, να χορεύω… να τραγουδώ μαζί του…να το πηγαίνω εκπαιδευτικές βόλτες …σε ζωολογικούς κήπους, σε πάρκα, σε παιδικές χαρές
- επιδιώκω και δημιουργώ ευκαιρίες για επαφές με άλλα παιδιά … του διδάσκω ευγένεια… να μοιράζεται τα παιχνίδια του …να περιμένει την σειρά του …να τηρεί τους κανόνες …
- του διδάσκω την ατομική καθαριότητα… πλύσιμο δοντιών πλύσιμο χεριών μετά την τουαλέτα
- ενθαρρύνω την σωματική του άσκηση, βόλτες στο πάρκο, παιδική χαρά για τρέξιμο, ποδήλατο
Θυμηθείτε …
,, τα 4χρονα είναι μικροί επαναστάτες…
αλλά έχουν φιλότιμο…
και θα ανταποκριθούν θετικά στον γλυκό μας λόγο ,,
Παιχνίδια για παιδιά 4 χρόνων …
- κούκλες, κουζινικά, αυτοκινητάκια, κουκλόσπιτα, κάστρα, κουκλοθέατρο, μεταμφιέσεις, αυτοσχέδιες σκηνές, play Mobil
- μολύβια, πλαστελίνες, ψαλίδια, χάντρες με κορδόνι, πάζλ, μουσικά όργανα, κατασκευές
- επιτραπέζια παιχνίδια, ταίριασμα καρτών ανάλογα με μέγεθος ή κάποιο θέμα
- παιχνίδια σε εξωτερικούς χώρους