ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ 18 ΜΗΝΩΝ ΑΛΛΑ ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ …ΠΟΤΕ ΑΝΗΣΥΧΩ;
ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΒΟΗΘΗΣΩ …ΤΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΩ …
Είμαστε πλέον 18 μηνών, ανησυχώ όταν …
- δεν περπατάει μόνο του
- δεν γυρίζει στο όνομά του όταν το φωνάζουν, δεν έχει καλή βλεματική επαφή μοιάζει σα να μη δίνει σημασία όταν κάποιος του μιλάει ΄΄είναι απορροφημένο στο παιχνίδι του ΄΄
- δεν δείχνει με το δείκτη κάτι που το ενδιαφέρει, δε φέρνει αντικείμενα στο γονέα να του τα δείξει, ή δεν τραβάει το γονέα προς το σημείο ενδιαφέροντος, δεν πιάνει με το δείκτη-αντίχειρα μικρά αντικείμενα ΄΄κομματάκι ψωμί ΄΄
- δεν εκτελεί απλές εντολές ΄΄δώσε μου την πιπίλα σου, πάρε το κινητό΄΄
- δεν αναγνωρίζει πρόσωπα όταν το ρωτάνε ΄΄που είναι ο μπαμπάς…΄΄
- δε λέει 2-3 λέξεις με νόημα.
Προσοχή!
πολλές φορές ένα μικρό νήπιο μπορεί να μην έχει λόγο, να μη χρησιμοποιεί περισσότερες από 3-4 λέξεις,
αλλά
να αντιλαμβάνεται πολλές περισσότερες και να επικοινωνεί με εξωλεκτικούς τρόπους, μιμήσεις, ΄΄ τη γλώσσα του σώματος΄΄
αυτό δεν είναι καθόλου ανησυχητικό. στους επόμενους μήνες ο εκφραστικός του λόγος θα εξελιχθεί.~~~~
Απ΄την άλλη μεριά, μπορεί ένα μικρό νήπιο να λέει αριθμούς, την άλφα-βήτα, μικρά διαφημιστικά μηνύματα, μάρκες αυτοκινήτων.
να έχει δηλαδή λόγο, αλλά μη λειτουργικό-χωρίς επικοινωνιακή διάθεση αν του ζητηθεί κάτι, δε θα το φέρει … αυτό μας ανησυχεί ΄΄στερεότυπη συμπεριφορά΄΄ - δεν κάνει μιμήσεις ΄΄γεια, φιλάκια …κόλλα το …΄΄
- δεν κάνει φωνούλες από ζωάκια ΄΄γαβ, γαβ΄΄
- δεν δείχνει μέρη του σώματος
- δεν κάνει συμβολικό παιχνίδι ΄΄να ταΐζει το μωρό…να αλλάζει πάνα΄΄
Η Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία συνιστά στην τακτική παιδιατρική επίσκεψη των 18 μηνών, να γίνεται ανιχνευτικός έλεγχος για αυτισμό.
Πως μπορώ να το βοηθήσω για να μη φτάσει σε αυτό το σημείο !
Τι πρέπει να προσέξω στο δεύτερο χρόνο ζωής του(από 12 έως 18 μηνών) …
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου χρόνου ζωής του(από 12 μηνών έως 2 χρονών).το νήπιο περπατά, τρέχει, έχει περιέργεια, θέλει να εξερευνήσει τον κόσμο, οπότε σιγά σιγά αποζητά την αυτονομία του, την αποδέσμευση από τη μαμά.
Οι φράσεις ΄΄εγώ κάνω΄΄, ΄΄μόνος μου΄΄, ΄΄μόνη μου΄΄, ΄΄όχι΄΄ είναι οι αγαπημένες του
Θέλει να επιβάλλει τη θέλησή του να δοκιμάσει τα όριά του αλλά και τα όρια των άλλων…
Εγώ τότε πρέπει να…
- δημιουργήσω ένα ασφαλές περιβάλλον γύρω του:
- να είμαι συνεχώς δίπλα του
- να προβλέπω τους κινδύνους, που είναι διαφορετικοί ανάλογα με την ηλικία του και να οργανώνω το περιβάλλον γύρω του. συνεχώς ρωτάω τον εαυτό μου:
΄΄είναι π.χ. 12 μηνών – τι μπορεί να κάνει;;; να ανοίξει το ντουλάπι της κουζίνας με τα απορρυπαντικά. Άρα το κλειδώνω΄΄ - να αφιερώνω χρόνο και φροντίδα για να ελαχιστοποιήσω πιθανά ατυχήματα
- να θέτω κανόνες και να τους τηρώ με σταθερότητα
- να εξηγώ τον λόγο για τον οποίο προτείνω έναν κανόνα
- να τους επαναλαμβάνω πολλές φορές μέχρι που να αρχίσει να τους θυμάται μόνο του
΄΄ δε θα ανέβεις στην καρέκλα γιατί θα πέσεις και θα χτυπήσεις και μετά θα κλαις΄΄
- σεβαστώ την ανάγκη του για αυτονομία ,να το αφήσω να τρέξει, να αρπάξει, να σκαρφαλώσει, να λερωθεί με το φαγητό του, θέτοντας βέβαια πάντα όρους που έχουν στόχο την ασφάλειά του
- του δίνω εντολές και έτσι το απασχολώ δημιουργικά ΄΄φέρε μου το pampers σου, φέρε μου τα παπούτσια σου΄΄
- ενθαρρύνω την πρωτοβουλία του και δεν αποτρέπω φυσιολογικές συμπεριφορές γιατί ίσως δε με βολεύουν…
΄΄θέλει να πιάσει το πιρουνάκι και να φάει μόνο του… το βάζω στο τραπεζάκι του ,του κόβω μικρά κομματάκια…΄΄ - επαινώ καθετί που καταφέρνει να κάνει μόνο του με λόγια, επιφωνήματα, αγκαλιές, φιλιά
- του μιλάω συνεχώς γιατί πλέον η γλώσσα και η επικοινωνία είναι υποκατάστατο του κρατήματος.
Θυμηθείτε …
τα συνεχή ΄΄όχι΄΄, ΄΄μη΄΄, ΄΄πρόσεχε΄΄, ΄΄μην αγγίζεις΄΄,
δημιουργούν εκνευρισμό και κρίσεις θυμού που εκδηλώνονται με δαγκώματα, χτυπήματα γιατί
<< ότι δε μπορεί να πει το στόμα ,το κάνει το σώμα >>
Παιχνίδια για το δεύτερο χρόνο ζωής …(από 1-2 χρόνων )
- παιχνίδια που μπορεί να στηρίζεται, να σπρώχνει, παιχνίδια με ρόδες ΄΄έλεγχος κίνησης΄΄
- μαλακές μπάλες, κύβους, οχήματα
- παιχνίδια πολλαπλών δραστηριοτήτων, μουσικά παιχνίδια που ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν τον δείκτη και αντιλαμβάνονται την σχέση δράσης αποτελέσματος ΄΄πατάω το κουμπί, ανάβει φωτάκι΄΄
- κουζινικά, τηλεφωνάκια, ζωάκια, καρότσια΄΄ όλα αυτά βοηθούν στο συμβολικό παιχνίδι΄΄
- βιβλία θεματικά για περιγραφή μόνο εικόνων(φρούτα, δωμάτια σπιτιού) ΄΄ ο γονέας δείχνει με το δάκτυλό του το γατάκι το ονοματίζει και μετά ζητά από το νήπιο να του το ονοματίσει΄΄
- τραγουδάκια
- παζλ
Σε αυτή την ηλικιακή ομάδα έχουμε
- το συμβολικό παιχνίδι παίρνω το κουτάκι και το κάνω αυτοκινητάκι την χτένα και την κάνω τηλέφωνο
- το μιμητικό παιχνίδι ΄΄παιχνίδι ρόλων΄΄ ταΐζω, αλλάζω το μωρό μου όπως κάνει η μαμά μου
- τοπαιχνίδι προσποίησης κάνω ψέματα ότι κλαίω, βήχω
~~~~
και μη ξεχνάτε … στην ωρίμανση του κεντρικού νευρικού συστήματος σημαντικό ρόλο παίζει η εξάσκηση
~~~~
παίξτε με τα παιδιά σας αφιερώστε χρόνο μαζί τους
~~~~
γιατί αν δεν υπάρχει εξάσκηση, η εμφάνιση μίας δεξιότητας καθυστερεί ενώ αν δοθεί η κατάλληλη ευκαιρία η ίδια δεξιότητα εκδηλώνεται πιο γρήγορα