Μήπως και το δικό σας παιδί δεν τρώει...
Πολλά παιδιά στην νηπιακή και σχολική ηλικία παρουσιάζουν ιδιοτροπίες σχετικά με το φαγητό τους.
Προτιμούν τρόφιμα με ήπιες γεύσεις και μυρωδιές...μακαρονάκια...και πάλι μακαρονάκια αλλά και γλυκάκια...!!! και προπάντων δεν τους αρέσουν οι αλλαγές...!!!
Αυτό τους ενισχύει την αίσθηση της ασφάλειας.
Πως τα βοηθάμε …
- δημιουργούμε μία ευχάριστη ατμόσφαιρα στα γεύματα, όχι φωνές – εντάσεις…δυστυχώς όταν χάνουμε την ψυχραιμία μας εμείς οι γονείς… χάνουμε γενικώς !!!
- τους ζητάμε να μας βοηθήσουν στην διαδικασία ετοιμασίας των γευμάτων…
τους κάνουμε … junior master chef…ποιος σεφ δεν θέλει να δοκιμάσει το έργο του …!!! - δημιουργούμε ένα ευφάνταστο πιάτο με χρώματα και διάφορες υφές, διαχωρισμένες ώστε να αναγνωρίζονται…το περιγράφουμε με ποιητική διάθεση και προσοχή όχι μεγάλες μερίδες.
- καθόμαστε όλη η οικογένεια γύρω από το τραπέζι αν είναι εφικτό…η οικογενειακή αυτή στιγμή προσφέρει μια θαλπωρή που αποτελεί συνώνυμο της έννοιας της οικογένειας, το παιδί νοιώθει ασφάλεια…παρακολουθεί… τείνει να υιοθετήσει τις διατροφικές μας συνήθειες ασυναίσθητα και εντελώς ασυνείδητα και..... δεν λύνουμε τα προβλήματα μας τότε ...... μα πως έγραψες στο διαγώνισμα των μαθηματικών …........... κατεβαίνει μπουκιά μετά!!!
- το ενθαρρύνουμε αρχικά να το πιάσει, να το μυρίσει, να το γλύψει, να αλειφθεί, να δοκιμάσει μόνο μία μπουκιά από κάθε είδος ΄΄μόνο μια μπουκίτσα΄΄..... αρκούμαστε μόνο σε αυτό….πόσο εκπαιδευτικό μπορεί να γίνει το baby-led-weaning!!! η πίεση φέρνει αντίθετα αποτελέσματα …
φαίνεται ότι χρειάζεται τουλάχιστον 15 φορές να γευτεί ένα παιδί μία τροφή μέχρι να την αποδεκτή πλήρως. - το επιβραβεύουμε λεκτικά άμα το κάνει και ποτέ δεν το επικρίνουμε…
΄΄τέλεια …θα πάρουμε τηλέφωνο τον μπαμπά να του το πούμε΄΄ - δεν το δωροδοκούμε με ένα γλυκάκι προκειμένου να φάει γιατί έτσι στα μάτια του παρουσιάζουμε το γλυκό σαν κάτι το πολύ σημαντικό…!!! αντιθέτως θα του το δώσουμε κάποια άλλη στιγμή ανεξαρτήτως συγκεκριμένης αφορμής… ώστε σιγά σιγά να το απομυθοποιήσει… αλλά ούτε να του κάνουμε ιδιαίτερο φαγητό γιατί τότε παίρνει λάθος μήνυμα΄΄δεν τρώω άρα θα φάω μπισκότο΄΄
- του δίνουμε λίγη ανεξαρτησία κατά την διάρκεια του γεύματος
΄΄βούτηξε μόνο σου το ψωμάκι σου στη σαλάτα …΄΄ - του δίνουμε το δικαίωμα της επιλογής… το αφήνουμε να επιλέξει ανάμεσα σε δύο τροφές΄΄θέλεις να φας ντοματούλα ή αγγουράκι τώρα …΄΄, και άμα δεν θέλει να φάει κάτι από το πιάτο του και θέλει να το βγάλει…με ήρεμη φωνή του λέμε ότι θα μείνει στο πιάτο του και αν αυτό δεν θέλει ας μην το φάει… έτσι περνάει το δικό του …ικανοποιείται ο εγωισμός του…ηρεμεί …ξεχνιέται και μπορεί και να το φάει…!!!
- δημιουργούμε μία ρουτίνα φαγητού, 3 γεύματα και 2 μικρά snack ημερησίως…και προσπαθούμε να υπάρχει μια συνέπεια από εμάς τους γονείς στο καθημερινό μαγειρευτό φαγητό …όπως και στην αυστηρή ώρα του κυρίως μεσημεριανού φαγητού….γιατί αλλιώς είναι τα παιδιά μας αλλά και εμείς ευάλωτοι σε άλλα ανθυγιεινά και θερμιδογόνα τρόφιμα…
- ενημερώνουμε τα παιδιά μας από πολύ μικρή ηλικία για την σωστή διατροφή τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά. το κρέας, τους ξηρούς καρπούς…τα πάμε μία βόλτα στο χωριό, στους πάγκους της λαϊκής ώστε να υπάρχει μία διά δράση…ζητάμε από τον παιδίατρο, την δασκάλα, τον προπονητή να τους μιλήσει για τα οφέλη της υγιεινής διατροφής…αλλά πάνω από όλα γινόμαστε εμείς με το καθημερινό μας διαιτολόγιο και τις διατροφικές μας συνήθειες παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά μας
- οριοθετούμε ένα βασικό πλάνο διατροφής με όσπρια, ψάρι, λαδερά φαγητά και μετά το κρέας και τα ζυμαρικά που αρέσουν σε όλους…και το τηρούμε κάθε μέρα….τους μαθαίνουμε ότι πρέπει να τρώνε 2-3 φρούτα την ημέρα και φυσικά μπορούν να διαλέξουν και το γλυκάκι της ημέρας… πόσο ωραίο θα ήταν μαζί με τα παιδιά μας να φτιάξουμε σε ένα χονδρό χαρτόνι ένα χρωματιστό κολλάζ από τα γεύματα που πρέπει να κάνουμε κάθε μέρα για κάθε εβδομάδα του χρόνου…!!!να μαζεύουν πόντους όταν το τηρούν… και στο τέλος της εβδομάδας…αν συγκεντρώνουν το σωστό νούμερο, να παίρνουν και το δωράκι τους …το βραβείο!!! Έτσι τους δίνομε την επιλογή να διαλέξουν φακές αντί για φασολάδα…. αλλά και να υποστούν την συνέπεια των πράξεων τους… αν μία μέρα δεν φάνε το ψάρι…και στο τέλος της εβδομάδας δεν θα μαζέψουν τους πόντους για να πάρουν ένα μολύβι glitter…!!!
Έξυπνα tips
- σε κάθε τι νέο που του προσθέτουμε… βάζουμε και κάτι από το αγαπημένο του φαγητό ή το κόβουμε μέσα σε αυτό.
΄΄του αρέσουν τα μακαρόνια… φτιάχνουμε μακαρόνια με σπανάκι ΄΄
΄΄του αρέσουν τα μπισκότα…φτιάχνουμε μπισκότα με βρόμη, ταχίνι, πολτοποιημένους ξηρούς καρπούς΄΄ - δεν το βάζουμε μόνο του να φάει... καθόμαστε να φάμε μαζί του… και αν είναι και κάποιο δύσκολο φαγητό!!! π.χ. σπανακόρυζο… του λέμε μόνο του να σερβιριστεί... μία δύο κουταλιές…όσες θα μπορέσει να καταναλώσει ενώ συγχρόνως έχει το δικαίωμα να φάει μόνο ότι υπάρχει στο τραπέζι...φετούλα, ψωμάκι, σαλατούλα…όχι κάτι extra...μία τίμια συμφωνία που θα τηρούμε πάντα
- χρησιμοποιούμε την αντίθετη ψυχολογία δηλαδή
το προτρέπουμε να μην φάει κάτι… π.χ. την σαλάτα γιατί αυτό αρέσει μόνο στους μεγάλους…!!! από πείσμα… ή απλή περιέργεια… ίσως τελικά θελήσει να το φάει
Θυμόμαστε
Η άρνηση του φαγητού μπορεί να γίνεται μόνο και μόνο … για να μας εκμεταλλευτεί συναισθηματικά…να τεστάρει τις αντοχές μας αλλά και την δική του αυτονομία…στην προσπάθεια του για ανεξαρτησία !!!
Υπομονή... λοιπόν και ψυχραιμία...
πολλές φορές … η αδιαφορία μας πιάνει τόπο
πείτε απλά την μαγική φράση ΄΄δεν χρειάζεται να το φας΄΄
όταν νόμιζα ότι δεν κοιτούσες …
άρπαξα το αχλαδάκι από το πιάτο που επίμονα
μου πρόσφερες πριν από λίγο…και το έφαγα …!!!