ΣΒΗΣΑΜΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΑΣ ΚΕΡΑΚΙ!!! ΑΛΛΑ ΦΟΒΑΜΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ… ΠΟΤΕ ΑΝΗΣΥΧΩ;
ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΒΟΗΘΗΣΩ… ΤΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΩ…
Όταν πλέον είμαστε 12 μηνών ανησυχώ όταν…
- δεν μπορεί να καθίσει μόνο του χωρίς υποστήριξη ιδιαίτερα αν αυτό συνοδεύεται με έλλειψη προστατευτικών αντανακλαστικών(χεράκια στο πλάι ή μπροστά προκειμένου να ισορροπήσει και να μην πέσει)
- δεν μπορεί να γυρίσει από μπρούμυτα ανάσκελα και το ανάποδο
- δεν ανταποκρίνεται στο όνομα του όταν το φωνάζουν
- δεν μπαμπαλίζει ΄΄μα, μα, μα΄΄ ή ΄΄μπα, μπα, μπα΄΄ ή δεν αυξομειώνει την ένταση ή δεν αλλάζει το χρώμα της φωνής του για να ζητήσει κάτι
- δεν ανταποκρίνεται με χαμόγελο ή άλλες εκφράσεις προσώπου σε χαρούλες που του κάνει η μαμά ή ο μπαμπάς
- χάνει δεξιότητες που ήδη είχε κατακτήσει
Πως μπορώ να το βοηθήσω…
Τι πρέπει να προσέξω από τον 4 έως και τον 12 μήνα ζωής του βρέφους
- αφιερώνω πολύ χρόνο μαζί του
τον πρώτο χρόνο ζωής χτίζεται ισχυρό δέσιμο του μωρού με τα βασικά πρόσωπα φροντίδας, μαμά-μπαμπάς~~~~
η γνώση ότι υπάρχει κάποιος που το αγαπάει και το φροντίζει, βοηθάει το παιδί να αποκτήσει βασική εμπιστοσύνη ή δυσπιστία για τον κόσμο που τον περιβάλλει στην ενήλικο ζωή
- βρίσκω τρόπους να κεντρίσω το ενδιαφέρον του με παιχνίδια κατάλληλα για την ηλικία του
- ενθαρρύνω την πρωτοβουλία του
- το επιβραβεύω
ένα κρεμασμένο παιχνιδάκι για ένα βρεφάκι 5 μηνών είναι πρόκληση… αν τεντώσει το χέρι του και το πιάσει είναι άθλος το επιβραβεύουμε ΄΄μπράβο΄΄ ΄΄τέλειο΄΄ μετά το βάζουμε σε μεγαλύτερη απόσταση ώστε η πρόκληση να είναι πιο μεγάλη
~~~~
του μαθαίνουμε να θέτει στόχους και να προσπαθεί
αν δεν τα καταφέρει το αφήνουμε λίγο να ξεκουραστεί. Δεν το ξεχνάμε. το επαναλαμβάνουμε μέχρι να το πετύχει.
~~~~
του μαθαίνουμε δεν εγκαταλείπω, δεν σηκώνω εύκολα τα χέρια ψηλά, μάχομαι
το ίδιο και με την εκπαίδευση του καθίσματος … μόλις το μωρό 5 μηνών αρχίσει να κάνει κάμψεις για να σηκωθεί από την ξαπλωτή στην καθιστή θέση, δεν το αρπάζουμε και το σηκώνουμε αγκαλιά.
~~~~
έτσι ακυρώνουμε την πρωτοβουλία του για αυτονομία
αντιθέτως, βάζουμε το δάκτυλό μας στην παλάμη του και το βοηθάμε μαζί να σηκωθούμε. Αυτό το επαναλαμβάνουμε πολλές φορές την ημέρα, για λίγη ώρα και για πολλές μέρες
~~~~
γιατί η επανάληψη είναι εργαλείο μάθησης
- θέτω τα πρώτα όρια ΄΄είναι ώρα για φαγητό, μη σηκώνεσαι από το καρεκλάκι σου΄΄
Θυμηθείτε …
΄΄ βρέφος 12 μηνών να πάει παιδικό σταθμό να κοινωνικοποιηθεί ΄΄
μέγα λάθος
τα μικρά παιδιά δεν έχουν ανάγκη από φιλίες, συνομήλικους, συμμετοχή σε ομάδες απρόσωπες ή πολυπροσωπικές, χαοτική φροντίδα
έχουν ανάγκη από αδιαπραγμάτευτη αγάπη κτίσιμο ισχυρών δεσμών με βασικά πρόσωπα.(μαμά, μπαμπάς, παππούς, γιαγιά)
Παιχνίδια για τον πρώτο χρόνο ζωής …
- παιχνίδια πολλαπλών δραστηριοτήτων, μουσικά παιχνίδια που ενθαρρύνουν το παιδί να χρησιμοποιήσει το δείκτη του χεριού του
- μαλακές μπάλες να πιάσει να πετάξει
- κουβαδάκια να βάζει, να βγάζει αντικείμενα
- να κρύβουμε αντικείμενα κάτω από ένα πανάκι και να το βάζουμε να τα ψάχνει ή να ρίχνει ένα αντικείμενο από το τραπέζι και με το βλέμμα του να το αναζητήσει που πήγε ΄΄που πήγε το μπαλάκι …να το …΄΄
~~~~
πολύ σημαντικό γιατί αρχίζει να διαπιστώνει ότι τα αντικείμενα συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμη κι αν δεν τα βλέπουμε ή δεν τα ακούμε ενώ συγχρόνως εξασκεί την μνήμη του και την προσδοκία επανεμφάνισης χαμένων αντικειμένων(μονιμότητα αντικειμένου)
- παιχνίδι ΄΄κου-κου-τσα΄΄
σκεπάζουμε τα μάτια του με τα χεράκια του και του λέμε κου-κου και όταν του τα ανοίξουμε του λέμε τσα(μονιμότητα προσώπου)
πολύ σημαντικό γιατί έτσι διαπιστώνει ότι τα αγαπημένα του πρόσωπα υπάρχουν και όταν δεν τα βλέπει
΄΄η μαμά φεύγει για δουλειά και θα ξαναγυρίσει΄΄ - να κοιτάξει στο καθρέπτη το πρόσωπο του
- να μιμηθεί φωνούλες από ζωάκια ΄΄γαβ-γαβ΄΄
- να δείξει τα μέρη του σώματος του ΄΄που είναι τα ματάκια, η μυτούλα΄΄
- να κάνει παλαμάκια
- να πούμε μαζί τραγουδάκια